[English below]
Con su último trabajo de estudio (el número 14, que se dice pronto), The Nothing, Korn demostró que volvían a ese sonido más cercano al de principio de milenio más oscuro y pesado. En esta ocasión, con Requiem, han decidido retroceder a su época primigenia.
Aunque ahora mismo el grupo no cuenta con su mítico bajista Fieldy por estar en un tratamiento de rehabilitación, han sabido encontrar un remplazo de calidad al incorporar a Roberto “Ra” Diaz de Suicidal Tendencies para hacer la gira de presentación del disco, el cual ha sabido adaptarse a la perfección al combo.
Desde luego la atmósfera que se respira desde el inicio con Forgotten puede llevar a más de quien lo escuche a esa época de finales de los 90, pero cuando se continúa con Let the Dark Do the Rest es cuando se puede corroborar que han decidido apostar por esa evolución musical que siempre les ha caracterizado pero, en esta ocasión, decantando más la balanza por esos ritmos que introdujeron ese movimiento llamado nu-metal allá por principios del milenio.
Como es habitual, Jonathan Davies sigue con ese registro de voz que, por un lado te arropa y envuelve como que, de un segundo a otro, te da un chute de energía por la potencia que sabe lanzar cuando se lo propone, además de hacerlo en el momento necesario, como pudo comprobarse en el primer adelanto que lanzaron, Start the Healing. Además, este título puede ser muy significativo respecto a que, al contrario de lo que ocurre en trabajos anteriores, se puede apreciar un cierto punto de mayor acentuación de su voz respecto a los sonidos del resto del grupo . El motivo principal ha sido la pandemia que le ha servido para saber cerrar ese capítulo tan amargo que acabó plasmado en The Nothing. Y para los amantes del beatbox alocado que también le define, hasta el final del disco, en Worst is on It’s Way, no podremos escucharlo, pero es lo justo y necesario.
No podemos dejar de lado el otro elemento característico, ya que la base instrumental del grupo ha decidido retomar un poco las líneas de Issues o Follow the Leader y podemos nombrar cualquiera de las canciones de las 9 que componen este álbum, ya sea Lost in the Grandeur, Disconnect o Hopeless and Beaten, que con todas podemos llegar a la misma conclusión mencionada anteriormente.
Si hay algo que se puede sacar en claro de este disco es que la poco más de media hora que dura este disco le sabrá a poco a quien lo escuche y sea amante de la época de inicio de los californianos con los míticos chándal de Adidas escuchando sus primeros trabajos en el walkman o en el discman, va experimentar algo como montar en el DeLorean de Regreso al Futuro y acabará escuchando el disco de segundas porque seguramente le sabrá a poco.
English:
With their last studio album (number 14, which is a huge number), The Nothing, Korn showed that they were returning to that sound closer to the darker and heavier sound of the beginning of the millennium. This time, with Requiem, they have decided to go back to their primordial era.
Although right now the band is without their mythical bassist Fieldy due to his rehabilitation treatment, they have managed to find a quality replacement by incorporating Roberto “Ra” Diaz from Suicidal Tendencies for the album’s presentation tour, who has adapted perfectly to the combo.
Of course the atmosphere that is breathed from the beginning with Forgotten can take more than one listener to that era of the late 90’s, but when you continue with Let the Dark Do the Rest is when you can corroborate that they have decided to go for that musical evolution that has always characterized them but, on this occasion, more inclined to those rhythms that introduced the movement called nu-metal back at the beginning of the millennium.
As usual, Jonathan Davies continues with that register of voice that, on the one hand envelops you and wraps you as, in just one second, gives you a shot of energy with the power that he knows how to launch when he proposes it, besides doing it at the necessary moment, as it could be verified in the first advance that they released, Start the Healing. In addition, this title can be very significant with respect to the fact that, contrary to what happens in previous works, it is possible to appreciate a certain point of greater accentuation of his voice with respect to the sounds of the rest of the group. The main reason has been the pandemic that has served him to know how to close that bitter chapter that ended up embodied in The Nothing. And for the lovers of the crazy beatbox that also defines him, until the end of the album, in Worst is on It’s Way, we will not be able to listen to it, but it is just and necessary.
We can’t leave aside the other characteristic element, because the instrumental base of the band has decided to retake a little bit the lines of Issues or Follow the Leader and we can name any of the songs of the 9 that compose this album, either Lost in the Grandeur, Disconnect or Hopeless and Beaten, that with all of them we can reach the same conclusion mentioned above.
If there is something that can be taken in clear of this disc is that the little more than half an hour that lasts this disc will taste little to whoever listens to it and is a lover of the time of beginning of the Californians with the mythical tracksuits of Adidas listening to their first works in the walkman or in the discman, will experience something like riding in the DeLorean of Back to the Future and will end up listening the disc of second because surely it will taste little to him.