[English below]
Ay! Metallica, todos tenemos una opinión sobre estos tipos, da igual lo que hagan siempre estarán en el ojo del huracán y esto es algo que viene pasando desde hace más de tres décadas, con lo cual a nadie le sorprende que con este proyecto les han llovido críticas por todos lados.
Empecemos por lo principal antes de hablar de las versiones, el problema más evidente en este titánico cuádruple cd, es justamente eso: La duración y es qué hacer 53 canciones repartidas en cuatro discos e interpretadas por más de 50 artistas y músicos diferentes es básicamente un exceso, pero no sólo para Metallica sino para cualquier artista que se precie.
Si echamos la vista atrás no es la primera vez que Metallica se embarcan en un proyecto tan ambicioso, ahí estaban el binomio Load/Reload entre el 96 y el 97 , el doble disco con la orquesta sinfónica “S&M” de 1999 o el errático “Lulu” junto al maestro Lou Reed que acabó siendo un fiasco allá por 2011, con lo cual ellos están más que acostumbrados a este tipo de jugadas arriesgadas.
Ahora sí, vamos a entrar a “The Blacklist” y lo vamos a hacer de un modo ordenado ya que analizar las 53 piezas es una locura para el oyente, así que vamos a ir primero con la parte positiva y las versiones que sí han conseguido un resultado positivo.
En este terreno entrarían Weezer y su gran adaptación del clásico “Enter Sandman” , la acertadísima unión entre las chicas de The Warning con la estrella del neo pop/RnB Alessia Cara, para el mismo corte e incluso el señor Juanes con una muy buena interpretación de este tema con el que se abría el Black Album allá por 1991.
Pero ya aquí empiezan los problemas y es que tras las primeras 6 versiones de Enter Sandman, llegamos con otras 7 de “Sad But True” y el resultado aquí es aún más irregular que con la pieza anterior.
La versión pseudo country de Jason Isbell es nefasta y representa de lo más flojo que nos vamos a encontrar en el disco, tampoco aciertan los franceses St Vincent al intentar trasladar a su habitual electropop esta potente canción de los de San Francisco, mientras que Royal Blood ofrecen una versión “correcta” del tema pero nada destacada, no así los chicos de Instituto Mexicano quienes junto a La Perla & Gera Mx hacen un curioso remix de la canción, que tras dos escuchas puede entrarle al oyente que no esté familiarizado con su sonido.
De todas la mejor es la rockerísima versión por parte de la banda de Louisville (Kentucky) White Reaper, quienes trasladan su sonido retro garage rock a la canción respetando la estructura de la original y ofreciendo una de las versiones más destacadas del álbum.
De las cinco versiones que hay de “Holier Than Thou”, evidentemente hay luces y sombras, las luces vienen sobre todo de Corey Taylor y su potente versión digna de Stone Sour de la canción y una furiosa y cercana al hardcore-punk versión a cargo de los veteranos OFF!.
Biffy Clyro siguen demostrando que no son ni la sombra de lo que un día fueron ya que su interpretación de “Holier Than Thou” es bastante insulsa pero nada comparado con la horrenda versión de PUP, sin duda una de las peores versiones del disco y una vergüenza como se sobrevalora a esta banda frente a otras mucho mejores dentro de su escena, sin duda una metedura de pata nefasta incluir este cover.
Vamos con otra pieza clásica del Black Album, la sentida y melancólica “The Unforgiven” que para este disco cuenta con 7 covers distintos.
Empezamos de la peor forma posible con un aburrido y prescindible cover a cargo de Cage The Elephant, a los cuales les queda grande hacer una versión de un tema tan personal e intenso, tras ella tenemos una peculiar versión a cargo de los artistas indios Vishal Dadlani , DIVINE y Shor Police en donde convierten la pieza en una canción digna de una banda sonora incluyendo elementos de rap pero con resultado bastante correcto e interesante.
La nota indie e introspectiva la ponen el dúo Diet Cig, originarios de Nueva York, intentan llevarse a su terreno una pieza que no termina de encajar las piezas tanto musical como vocalmente, no es que ellos no lo hayan intentado es que seguramente esta no era la mejor canción para versionar…Otra vez será.
Tras un desacertado cover a cargo de Flatbush Zombies y Dj Scratch, llegamos al mejor cover de “The Unforgiven” y viene de la mano de un dúo que nadie esperaba ver por aquí que no son otras que las mexicanas Ha*Ash, que si bien endulzan un poquito la canción, el resultado es impresionante , combinando el inglés (perfecto ya que ambas cantantes lo hablan a la perfección) y el español, Hanna y Ashley nos deleitan con sus impresionantes voces y es increíble el juego de voces de ambas y como dominan diferentes tonos y colores, siendo una delicia para el oyente, sin duda una de las grandes y gratas sorpresas del disco.
La presencia de artistas latinos continúa y en este caso es José Madero, a quién muchos conocemos por su labor en Pxndx y lo cierto es que el tipo hace una intimista y gran versión de “The Unforgiven”, bastante fiel a la original con algún arreglo distinto pero muy parecida aunque con un gran resultado sobre todo por el vozarrón que el tipo despliega en la canción.
Cerramos el bloque de versiones de “The Unforgiven” con la neo soulera versión de Moses Sumney, que es bastante interesante y levanta un poco uno de los bloques más flojos del disco que sólo es salvado por Ha*Ash y José Madero aparte de por el propio Moses.
El siguiente bloque lo conforman cinco covers de la potente “Wherever I May Roam” y aquí vuelve a aparecer la polémica ya que tanto la versión de J.Balvin (aunque más bien sería un mashup ya que vemos al artista soltar varios fraseados sobre la base clásica de la pieza) y la siguiente a cargo de Chase & Status con Blackroad Gee, siguen una estructura similar que es crear sobre la base original unas líneas rapeadas que entiendo que puedan chocar al oyente en su primera escucha.
Pero voy a aclarar que para nada y aunque le duela a los “metalpacos” y haters de turno, la versión de Blavin es la peor del disco…Lamentablemente hay dos o tres peores que la suya y no precisamente de artistas de pop o urbanos…
El problema de este bloque es que las piezas son bastante similares entre sí , con el rap como base principal y quizás por eso tras la de The Neptunes, el bloque resulta bastante monótono y la versión que destaca es la ejecutada por el cantautor Jon Pardi , originario de Nashville y que aporta el toque country/rock a la canción con una gran destreza vocal, sin duda una gran sorpresa inesperada pero muy grata.
Para “Don’t Tread On Me” , apenas tenemos tres covers , el de Volbeat es bastante fiel a la original pero con la voz personal de Michael que le aporta un color distinto, aunque honestamente esperábamos un poquito más de ellos. Mucho más cañera y potente suena la versión de Portugal.The Man junto a Aaron Beam vocalista de Red Fang , sin duda otro de los mejores covers del disco y para finalizar una versión del músico francés SebastiAn, que no deja de ser una especie de remix pero nefasto ya que no aporta absolutamente nada al disco y pone en evidencia que las canciones de Metallica no están hechas para cualquier artista.
En “Through The Never” sólo contamos con dos covers , el primero de ellos corre a cargo de los mongoles The HU , quienes ofrecen una explosiva versión a su manera y en su lenguaje natal del clásico de Metallica, a diferencia de Volbeat y Ghost, el Hype aquí ha estado totalmente justificado y el resultado es brillante. Mientras que el segundo es ejecutado por la nigeriana Tomi Owó y sin duda es una de las sorpresas del disco ya que se lleva a su terreno a medio camino entre el pop, el neo r’n’b y el trip-hop esta pieza de Metallica y lo cierto es que pese al shock inicial lo cierto es que si gustas de bandas como Morcheeba , esto es una absoluta delicia sonora aunque no se si era la mejor opción para el disco, aún así muy notable y sorprendente el trabajo de esta chica.
Y cuando antes decíamos que el proyecto es un exceso en sí, aquí tenemos la segunda evidencia clara y concreta, ¡como es posible que haya ! 10 versiones de “Nothing Else Matters”, realmente era necesario escuchar 10 veces la misma pieza aunque sea interpretada por artistas diferentes, la respuesta es definitivamente NO!
Pero en fin, vamos con este bloque que lo inicia el señor Dave Gahan (Líder y voz de Depeche Mode), quién se lleva a su terreno la balada y no difiere mucho de la original más allá del tono vocal diferente entre él y James Hetfield, pero es un inicio correcto.
Antes que él, tenemos una bonita versión de la cantautora Phoebe Bridges (que recuerda un poco al cover que realizó en su día Lucie Silvas, salvando algún detalle) y la gran versión de Miley Cyrus muy bien acompañada por Robert Trujillo (Metallica),Chad Smith (Red Hot Chili Peppers) , el violonchelista Yo Yo Ma y el mismísimo Elton John al piano, poco que decir ante una de las artistas más importantes de su generación en su estilo y que tiene la suficiente inteligencia y apertura de miras para dar rienda suelta a covers de bandas ajenas a su estilo habitual pero que le han gustado desde pequeña como Metallica , The Cranberries o incluso Soundgarden y Temple Of The Dog.
Todos la querían ver caer pero Miley os ha cerrado la boca con una hermosa y épica versión en donde demuestra el poderío vocal que tiene y que la diferencia de muchas de sus compañeras de profesión.
Mickey Guyton es una artista originaria de Texas y como pasaba con Lucie , hace una versión algo más ligera de la canción pero con un resultado bastante bueno y lo mismo ocurre con el veterano Darius Rucker (a quién los nostálgicos conocemos por su trabajo en Hottie & The Blowfish, alguien se acuerda de ellos?) , con un tono más cercano al soul e incluso al gospel , Darius hace suya esta pieza delicada incluida dentro del Black Album.
Mientras la versión de Dermont Kennedy es muy fiel a la original y muy correcta , lo cierto es que la versión de Pg y Roxette nos deja a medias ya que no vemos esa conexión musical con la canción y acaba haciéndose monótona, pero claro lo peor estaba por llegar y eso viene de la mano de los chicos de My Morning Jacket en una nefasta versión de Nothing Else Matters, un horror que podría haber estado firmado por Phantom Planet o la peor versión de Death Cab For Cutie, sinceramente un espanto y como ocurría anteriormente con Cage The Elephant, un patinazo y de los gordos haberles incluído en este tributo.
El toque country viene de la mano del cantautor Chris Stapleton, que nos transporta a una carretera perdida de Nashville o Texas con una botella de Jim Beam en mano, en una versión bastante acertada y que evidencia lo bien que se ajustan las baladas de Metallica al estilo sureño y rockero.
Lo mismo ocurre con la interpretación del artista congolés Tresor, muy fiel a la original , ahora si hablamos de la nota particular esta viene primero de la mano de la versión instrumental a cargo de Igor Levit , poco que añadir ya que respeta la base original y demuestra su destreza al piano.
Pero sobre todo con la majestuosa y folclórica interpretación por parte de la artista chilena Mon Laferte quién hace suya la canción y la convierte en una interpretación única combinando el español y el inglés pero sonando siempre muy convincente y segura de sí misma, era otra de las piezas a las que tenía temor de cómo podría adaptar su particular estilo a la canción de Metallica, pero una vez más demuestra porque es la mejor artista latina de los últimos 10 años, simplemente sublime la labor de Mon con esta canción.
Hay veces que intentar trasladar tu estilo a la canción de otro artista es tarea harto complicada, esto se pone en evidencia con la fallida versión folkie de Goodnight Texas del clásico de Metallica “Of Wolf And Man”, una pieza fallida y bastante olvidable dentro del disco.
Con “The God That Failed” ocurre que tenemos la luna y el sol, el día y la noche , y es que mientras la versión de Imelda May es muy llevada a su terreno, muy bien ejecutada tanto en lo musical como en el aspecto vocal, la versión de Ildes es simplemente marciana, algo que siendo ellos no sorprende pero que puede dejar con cara de loco al oyente nada más escuchar los primeros segundos del cover que han hecho, simplemente una locura hermosa y caótica que sólo es apta para oídos muy muy abiertos por muy buena que sea.
El noise pop mezclado con toques de garage llega de la mano de los californianos Cherry Glazerr quienes aportan su peculiar estilo al tema y el resultado es muy bueno y potente a su manera, mientras que en un terreno más pop/rock llega la artista francesa Izïa con una versión bastante interesante ya que desconocía su estilo y lo cierto es que la voz de la cantante es muy buena y podría ser el equivalente a Sheryl Crow pero en su tierra natal, otra grata sorpresa la de esta artista.
Igual de sorprendente que la última versión de “My Friend Of Misery”, una estupenda fusión entre el jazz y el rock a cargo de Kamasi Washington, que puede servir de puente para entrar en el mundo del jazz a gente que aún no se había acercado al mismo, sin duda un gran cover y es excelente como combinan todos los instrumentos haciendo suya la pieza de los californianos.
Con la última pieza que no es otra que una espectacular versión instrumental, la mejor del proyecto junto a justamente la de Kamasi, cerramos este ambicioso y excesivo proyecto.
El cover elegido esta vez es “The Struggle Within” a cargo del dúo mexicano Rodrigo y Gabriela, quienes ya tenían experiencia previa haciendo covers instrumentales de Metallica, con lo cual este no es novedad sino que han hecho lo que mejor saben y lo han plasmado de forma espectacular.
En resumen, el proyecto pese a su carácter benéfico es un exceso en toda regla, en donde grandes versiones (Miley Cyrus,The HU, Mon Laferte, Ha*Ash, OFF!) se pueden perder entre muchas otras bastante reguleras (Biffy Clyro, Royal Blood,) y algunas realmente malas (PUP, Cage The Elephant, My Morning Jacket), con lo cual estamos ante una obra que es mejor disfrutar en pequeñas dosis y con la mente abierta , que intentar escuchar todos los discos a la vez o incluso dos discos seguidos.
Metallica siempre serán objetivo de las críticas pero también este disco te demuestra que su influencia hace mucho que ha trascendido la barrera del heavy metal para convertirse en una banda universal y repito este proyecto no es para todos los públicos pero si tienes la mente abierta quizás si puedas disfrutar de algunas de las versiones aquí plasmadas.
Texto Lucas Capeluto
English:
Oh! Metallica, we all have an opinion about these guys, no matter what they do, they will always be in the eye of the hurricane and this is something that has been happening for more than three decades, so no one is surprised that this project has rained them criticism everywhere.
Let’s start with the main thing before talking about the versions, the most obvious problem in this titanic quadruple cd, is just that: The duration and what to do 53 songs spread over four discs and performed by more than 50 different artists and musicians is basically a excess, but not only for Metallica but for any artist worth his salt.
If we look back, it is not the first time that Metallica embarked on such an ambitious project, there were the Load / Reload binomial between 96 and 97, the double album with the 1999 “S&M” symphony orchestra or the erratic ” Lulu “with maestro Lou Reed who ended up being a fiasco back in 2011, which makes them more than used to this type of risky play.
Now yes, we are going to enter “The Blacklist” and we are going to do it in an orderly way since analyzing the 53 pieces is crazy for the listener, so we are going to go first with the positive part and the versions that have been achieved. a positive result.
Weezer and his great adaptation of the classic “Enter Sandman” would enter this field, the very successful union between the girls of The Warning with the neo-pop / RnB star Alessia Cara, for the same cut and even Mr. Juanes with a very good interpretation of this song with which the Black Album was opened back in 1991.
But here the problems begin and it is that after the first 6 versions of Enter Sandman, we arrive with another 7 of “Sad But True” and the result here is even more irregular than with the previous piece.
The pseudo country version of Jason Isbell is disastrous and represents the weakest that we are going to find on the album, neither do the French St Vincent succeed when trying to transfer this powerful song from San Francisco to their usual electropop, while Royal Blood They offer a “correct” version of the song but nothing outstanding, not the guys from Instituto Mexicano who, together with La Perla & Gera Mx, make a curious remix of the song, which after two listens can enter the listener who is not familiar with its sound.
Of all the best is the very rock version by the Louisville (Kentucky) band White Reaper, who transfer their retro garage rock sound to the song while respecting the structure of the original and offering one of the most outstanding versions of the album.
Of the five versions of “Holier Than Thou” there are evidently lights and shadows, the lights coming mostly from Corey Taylor and his powerful Stone Sour-worthy version of the song and a furious and close to hardcore-punk version in charge. Veterans OFF !.
Biffy Clyro continue to show that they are not even the shadow of what they once were since their interpretation of “Holier Than Thou” is quite bland but nothing compared to the horrendous version of PUP, without a doubt one of the worst versions of the album and a Shame on how this band is overrated in front of others much better in their scene, without a doubt a disastrous gaffe to include this cover.
We are going with another classic piece from the Black Album, the heartfelt and melancholic “The Unforgiven” which for this album has 7 different covers.
We started in the worst possible way with a boring and expendable cover by Cage The Elephant, which is too far gone to make a version of such a personal and intense song, behind it we have a peculiar version by Indian artists Vishal Dadlani , DIVINE and Shor Police where they turn the piece into a song worthy of a soundtrack including elements of rap but with a quite correct and interesting result.
The indie and introspective note is put by the duo Diet Cig, originally from New York, trying to take to their land a piece that does not quite fit the pieces both musically and vocally, it is not that they have not tried it is that surely this was not the best song to cover … It will be again.
After a misguided cover by Flatbush Zombies and Dj Scratch, we reached the best cover of “The Unforgiven” and it comes from the hand of a duo that nobody expected to see around here that are none other than the Mexican Ha * Ash, that although They sweeten the song a little bit, the result is impressive, combining English (perfect since both singers speak it perfectly) and Spanish, Hanna and Ashley delight us with their impressive voices and the game of voices of both is incredible and how they dominate different tones and colors, being a delight for the listener, without a doubt one of the great and pleasant surprises of the album.
The presence of Latin artists continues and in this case it is José Madero, whom many of us know for his work in Pxndx and the truth is that the guy makes an intimate and great version of “The Unforgiven”, quite faithful to the original with some arrangement different but very similar although with a great result especially for the booming voice that the guy displays in the song.
We close the block of versions of “The Unforgiven” with the neo soulera version of Moses Sumney, which is quite interesting and lifts a bit one of the weakest blocks of the album that is only saved by Ha * Ash and José Madero apart from the Moses himself.
We close the block of versions of “The Unforgiven” with the neo soulera version of Moses Sumney, which is quite interesting and lifts a bit one of the weakest blocks of the album that is only saved by Ha * Ash and José Madero apart from the Moses himself.
The next block is made up of five covers of the powerful “Wherever I May Roam” and here the controversy reappears since both J.Balvin’s version (although it would rather be a mashup since we see the artist drop several phrases on the base classic of the piece) and the next one by Chase & Status with Blackroad Gee, follow a similar structure that is to create on the original base some rapping lines that I understand can shock the listener on their first listen.
But I will clarify that at all and although it hurts the “metalpacos” and haters on duty, Blavin’s version is the worst on the album … Unfortunately there are two or three worse than his and not exactly from pop artists or artists. urban …
The problem with this block is that the pieces are quite similar to each other, with rap as the main base and perhaps that is why after The Neptunes, the block is quite monotonous and the version that stands out is the one performed by singer-songwriter Jon Pardi, originally from Nashville and who brings the country / rock touch to the song with great vocal prowess, no doubt a great unexpected but very pleasant surprise.
For “Don’t Tread On Me”, we barely have three covers, Volbeat’s is quite faithful to the original but with Michael’s personal voice that gives it a different color, although we honestly expected a little more from them. Much more cane and powerful sounds the version of Portugal The Man with Aaron Beam vocalist of Red Fang, undoubtedly another of the best covers of the album and to finish a version of the French musician SebastiAn, which is still a kind of remix but nefarious since it adds absolutely nothing to the album and shows that Metallica’s songs are not made for just any artist.
In “Through The Never” we only have two covers, the first of them is by the Mongols The HU, who offer an explosive version in their own way and in their native language of the Metallica classic, unlike Volbeat and Ghost, the Hype here has been fully justified and the result is brilliant. While the second is performed by the Nigerian Tomi Owó and is undoubtedly one of the surprises of the album since this piece of Metallica and the truth is that despite the initial shock, the truth is that if you like bands like Morcheeba, this is an absolute sonic delight, although I don’t know if it was the best option for the album, still very remarkable and surprising the work of this girl .
And when before we said that the project is an excess in itself, here we have the second clear and concrete evidence, as there may be! 10 versions of “Nothing Else Matters”, it was really necessary to listen to the same piece 10 times even if it is performed by different artists, the answer is definitely NO!
But anyway, we are going with this block that is started by Mr. Dave Gahan (Leader and voice of Depeche Mode), who takes the ballad to his ground and does not differ much from the original beyond the different vocal tone between him and James Hetfield , but it is a correct start.
Before him, we have a beautiful version of the singer-songwriter Phoebe Bridges (reminiscent of the cover that Lucie Silvas made in her day, saving some detail) and the great version of Miley Cyrus very well accompanied by Robert Trujillo (Metallica), Chad Smith (Red Hot Chili Peppers), the cellist Yo Yo Ma and Elton John himself at the piano, little to say before one of the most important artists of her generation in her style and who has enough intelligence and open-mindedness to unleash she releases covers of bands outside her usual style but that she has liked since she was little like Metallica, The Cranberries or even Soundgarden and Temple Of The Dog.
Everyone wanted to see her fall but Miley has closed your mouth with a beautiful and epic version where she shows the vocal power she has and that differentiates her from many of her professional colleagues.
Mickey Guyton is an artist originally from Texas and as with Lucie, he makes a slightly lighter version of the song but with a pretty good result and the same goes for veteran Darius Rucker (who we nostalgics know from his work on Hottie & The Blowfish, does anyone remember them?), With a tone closer to soul and even gospel, Darius makes this delicate piece included in the Black Album his own.
While the version of Dermont Kennedy is very faithful to the original and very correct, the truth is that the version of Pg and Roxette leaves us halfway since we do not see that musical connection with the song and it ends up becoming monotonous, but of course the worst was to come and that comes from the hand of the guys from My Morning Jacket in a disastrous version of Nothing Else Matters, a horror that could have been signed by Phantom Planet or the worst version of Death Cab For Cutie, honestly a horror and how it happened previously with Cage The Elephant, a skid and of the fat ones to have included them in this tribute.
The country touch comes from the hand of singer-songwriter Chris Stapleton, who transports us to a lost highway in Nashville or Texas with a bottle of Jim Beam in hand, in a quite successful version and that shows how well the Metallica ballads fit the southern and rock style.
The same happens with the interpretation of the Congolese artist Tresor, very faithful to the original, now if we talk about the particular note this comes first from the hand of the instrumental version by Igor Levit, little to add since it respects the original base and demonstrates his skill at the piano.
But above all with the majestic and folkloric interpretation by the Chilean artist Mon Laferte who makes the song his own and turns it into a unique interpretation combining Spanish and English but always sounding very convincing and self-confident, it was another of the pieces to which she was afraid of how she could adapt her particular style to the Metallica song, but once again she shows why she is the best Latin artist of the last 10 years, simply sublime Mon’s work with this song.
There are times when trying to transfer your style to another artist’s song is a very complicated task, this is evidenced by the failed Goodnight Texas folkie version of the Metallica classic “Of Wolf And Man”, a failed and quite forgettable piece within the disk.
With “The God That Failed” it happens that we have the moon and the sun, the day and the night, and it is that while the version of Imelda May is very taken to its land, very well executed both in the musical and in the vocal aspect , Ildes’s version is simply Martian, something that being they is not surprising but that can leave the listener with a crazy face as soon as they listen to the first seconds of the cover they have done, simply a beautiful and chaotic madness that is only suitable for very ears. very open no matter how good it is.
The noise pop mixed with touches of garage comes from the hand of Californians Cherry Glazerr who bring their peculiar style to the song and the result is very good and powerful in their own way, while in a more pop / rock field comes the French artist Izïa with a quite interesting version since she was unaware of her style and the truth is that the singer’s voice is very good and could be the equivalent of Sheryl Crow but in her homeland, another pleasant surprise that of this artist.
Just as surprising as the latest version of “My Friend Of Misery”, a wonderful fusion between jazz and rock by Kamasi Washington, which can serve as a bridge to enter the world of jazz for people who had not yet approached at the same time, without a doubt a great cover and it is excellent how they combine all the instruments making the piece of the Californians their own.
With the last piece that is none other than a spectacular instrumental version, the best of the project together with precisely that of Kamasi, we close this ambitious and excessive project.
The cover chosen this time is “The Struggle Within” by the Mexican duo Rodrigo y Gabriela, who already had previous experience doing instrumental covers of Metallica, with which this is not a novelty but they have done what they know best and have captured it. in a spectacular way.
In summary, the project despite its charitable nature is a full-blown excess, where great versions (Miley Cyrus, The HU, Mon Laferte, Ha * Ash, OFF!) Can be lost among many other quite regular (Biffy Clyro, Royal Blood,) and some really bad (PUP, Cage The Elephant, My Morning Jacket), with which we are facing a work that is better to enjoy in small doses and with an open mind, than to try to listen to all the records at the same time or even two albums in a row.
Metallica will always be the target of criticism but this album also shows you that their influence has long transcended the heavy metal barrier to become a universal band and I repeat this project is not for all audiences but if you have an open mind maybe yes you can enjoy some of the versions captured here.
Text: Lucas Capeluto