[English below]
Más de 30 años de historia. Eso es lo que tienen ya los neoyorquinos Dream Theater. Este conocido grupo, reyes del metal progresivo de los últimos tiempos, admirados por muchos y odiados por otros, ofrecieron y grabaron un singular concierto en el Hammersmith Apollo de Londres (ahora llamado Eventim Apollo), los días 21 y 22 de febrero de 2020.
“Distant Memories – Live In London” es el título de ese directo puesto a la venta el pasado 27 de noviembre a través InsideOut Music, y en diferentes formatos para regocijo de los más fanáticos. Una edición limitada con 3CD + 2Blu-ray + 2DVD en formato libro, una edición especial con 3CD + 2Blu-ray en digipak con estuche, una caja con 3CD + 2DVD, y finalmente, otra caja con 4LP + 3CD, incluso editada en 4 colores diferentes, negro, plateado, rojo y azul. Un auténtico lujazo para coleccionistas.
Yo he tenido la oportunidad de escuchar la versión digital de los 3CD. Dos horas y media de concierto que tratándose de Dream Theater igual resulta hasta demasiado tiempo. Digo esto porque he podido verles en directo varias ocasiones y me han aburrido en cierta medida, por suerte o por desgracia sólo les ví en festivales, así que la experiencia nunca duró más de una hora y media. Lo que nadie podrá negar es que Petrucci y compañía son excelentes músicos y que tienen una calidad indudable, pero en directo nunca me convencieron, ya sea por el mal sonido, a veces, la elección de temas demasiados extensos o simplemente porque James LaBrie no daba la talla vocal tanto como en estudio. Por supuesto, todo esto dicho bajo mi modesta opinión.
Ahora me tengo que resarcir porque pensé que “Distant Memories – Live In London” me iba a costar lo suyo, pero tengo que reconocer que Dream Theater me ha conquistado en directo, por fin. Mucha culpa de ello la tiene el staff técnico que hay detrás de la edición, masterización y mezcla, con un sonido espectacular y nítido, y producido por el propio John Petrucci, que tras la salida de Mike Portnoy, ha cojido el testigo en esas labores. Y también, por fin, James LaBrie consigue llegar y dominar esos registros que ya sabíamos que tenía, logrando ganarse al público y a un servidor.
El contenido de “Distant Memories – Live In London”, como se puede deducir por su título, está centrado en su último disco del 2019, “Distance Over Time”, del cual sólo se dejan fuera tres canciones y, especialmente, en el “Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory” del año 1999, que sí lo tocan al completo, con motivo de su 20 aniversario. Este último está considerado como uno de los discos más influyentes de su carrera y el que les otorgaría mayor popularidad. Personalmente, considero que está entre los mejores pero no me parece que esté a la altura del “Images and Words”, curiosamente, donde nació “Metropolis …”.
Volviendo al directo, tenemos un primer bloque donde arrasan con temas del “Distance Over Time”. El comienzo con “Untethered Angel” y más adelante con “Fall Into The Light” demuestra a unos Dream Theater en toda su plenitud, liderados por el gran John Petrucci. Entre medias incluyen, “A Nightmare to Remember“, un tema muy extenso (más de 16 mimutos) y algo oscuro del disco “Black Clouds & Silver Linings” del 2009 y “In The Presence of Enemies I”, perteneciente al “Systematic Chaos” del 2007, un temazo que siempre me ha recordado a Pink Floyd.
En el segundo bloque ya entran de lleno en “Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory” y en sus sucesivas escenas. Algo que puede resultar tedioso pero que merece la pena recrearse en algunos temas, que para mí entran dentro de los mejores clásicos de Dream Theater. Es el caso de la instrumental “Scene Two: I. Overture 1928” que da paso a “Scene Two: II. Strange Déjà Vu”, un temazo donde el grupo al completo roza la perfección. Atención a la sesión rítmica de John Myung y Mike Mangini (totalmente integrado en el grupo, y diría que hasta ha hecho olvidar a Mike Portnoy) en “Scene Three: II. Fatal Tragedy”, brutal, incluido los solos de John Petrucci y Jordan Rudess. Y, por supuesto, “Scene Six: Home”, uno de mis temas favoritos porque tiene ese aire arábico que ya me fascinó en su día.
Llegados al final, quizás la parte más monótona de todo el directo, “Scene Nine: Finally Free”, es la última escena de “Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory”, pero han querido añadir dos temas más para cerrar este fabuloso concierto, “At Wit’s End” y “Paralyzed”, ambos del último disco, “Distance Over Time”.
En conclusión, todos los seguidores de Dream Theater estamos de enhorabuena, y para los que no lo sean tanto, esta sería una muy buena ocasión para subirse al carro. Igual el escenario y la acústica del Apollo de Londres han sido claves, en cualquier caso, se nota que la banda está en plena forma.
Texto: Juanma Cisneros
English:
More than 30 years of history. That’s what Dream Theater New Yorkers already have. This well-known group, kings of progressive metal of recent times, admired by many and hated by others, gave and recorded a unique concert at London’s Hammersmith Apollo (now called Eventim Apollo), on February 21 and 22, 2020.
“Distant Memories – Live In London” is the title of that live show put on sale on November 27 through InsideOut Music, and in different formats to the delight of the most fanatical. A limited edition with 3CD + 2Blu-ray + 2DVD in artbook, a special edition with 3CD + 2Blu-ray in digipak with case, a box with 3CD + 2DVD, and finally, another box with 4LP + 3CD, even edited in 4 different colors, black, silver, red and blue. A real luxury for collectors.
I have had the opportunity to listen to the digital version of the 3CD. Two and a half hours of concert that in the case of Dream Theater is even too long. I say this because I have been able to see them live several times and they have bored me to a certain extent, luckily or unfortunately I only saw them at festivals, so the experience never lasted more than an hour and a half. What no one can deny is that Petrucci and company are excellent musicians and that they have an unquestionable quality, but they never convinced me live, either because of the bad sound, sometimes, the choice of too long songs or simply because James LaBrie did not give vocal size as much as in study. Of course, all this said in my humble opinion.
Now I have to make up for it because I thought that “Distant Memories – Live In London” was going to cost me its share, but I have to admit that Dream Theater has finally conquered me live. Much of this is to blame for the technical staff behind the editing, mastering and mixing, with a spectacular and clear sound, and produced by John Petrucci, who after the departure of Mike Portnoy, has taken the lead in these tasks. And also, finally, James LaBrie manages to reach and master those records that we already knew he had, managing to win over the public and a server.
The content of “Distant Memories – Live In London”, as can be deduced from its title, is focused on his latest album of 2019, “Distance Over Time”, of which only three songs are left out and, especially, on the “Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory” of the year 1999, this one they do play in full, on the occasion of its 20th anniversary. The latter is considered one of the most influential albums of his career and the one that would give them the greatest popularity. Personally, I consider it to be among the best but it doesn’t seem to me to be up to the standards of “Images and Words”, curiously where “Metropolis …” was born.
Going back to live, we have a first block where they sweep away songs from “Distance Over Time”. The beginning with “Untethered Angel” and “Fall Into The Light” show some Dream Theater in all its fullness, led by John Petrucci. In between they include, “A Nightmare to Remember”, a very long song (more than 16 minutes) and something dark from the album “Black Clouds & Silver Linings” of 2009 and “In The Presence of Enemies I”, belonging to the “Systematic Chaos” from 2007, a great song that has always reminded me of Pink Floyd.
In the second block they already fully enter “Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory” and its successive scenes. Something that can be tedious but that is worth recreating in some themes, which for me are among the best Dream Theater classics. This is the case of the instrumental “Scene Two: I. Overture 1928” which gives way to “Scene Two: II. Strange Déjà Vu”, a great song where the whole group borders on perfection. Attention to the rhythmic session of John Myung and Mike Mangini (totally integrated in the group, and I would say that he has even made Mike Portnoy forget) in “Scene Three: II. Fatal Tragedy”, brutal, including the solos of John Petrucci and Jordan Rudess. And, of course, “Scene Six: Home”, one of my favorite songs because it has that Arabic air that already fascinated me in its day.
At the end, perhaps the most monotonous part of the whole live show, “Scene Nine: Finally Free”, is the last scene of “Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory”, but they wanted to add two more songs to close this fabulous concert, “At Wit’s End” and “Paralyzed”, both from the last album, “Distance Over Time”.
In conclusion, all the followers of Dream Theater are in luck, and for those who are not so, this would be a very good opportunity to jump on the bandwagon. Likewise, the stage and acoustics of the London Apollo have been key, in any case, you can see that the band is in top shape.
Text: Juanma Cisneros
DISTANT MEMORIES – LIVE IN LONDON:
CD1:
- Untethered Angel (5:57)
- A Nightmare to Remember (16:37)
- Fall Into The Light (7:26)
- Barstool Warrior (6:41)
- In The Presence of Enemies I (8:43)
- Pale Blue Dot (8:52)
CD2:
- Scenes Live Intro (1:46)
- Scene One: Regression (2:06)
- Scene Two: I. Overture 1928 (3:38) 4. Scene Two: II. Strange Déjà Vu (5:03) 5. Scene Three: I. Through My Words (1:02) 6. Scene Three: II. Fatal Tragedy (6:54) 7. Scene Four: Beyond This Life (11:25) 8. Scene Five: Through Her Eyes (6:45)
CD3:
- Scene Six: Home (13:03)
- Scene Seven: I. The Dance of Eternity (6:09) 3. Scene Seven: II. One Last Time (3:48) 4. Scene Eight: The Spirit Carries On (6:40) 5. Scene Nine: Finally Free (12:54)
- At Wit’s End (9:42)
- Paralyzed (Bonus Track) (4:34)
DREAM THEATER:
John Myung – Bass
John Petrucci – Guitars
James LaBrie – Vocals
Jordan Rudess – Keyboards
Mike Mangini – Drums