[English below]
Hablar de Accept a estas alturas de la película son palabras mayores, y es que esta banda alemana con más de medio siglo de vida, pioneros del heavy metal, sobre todo en su país, necesita poca presentación. El guitarrista y líder Wolf Hoffmann tampoco lo necesita, quien se mantiene al frente desde el año 76, y desde entonces han ido desfilando alrededor de una decena de músicos, y eso que hubo dos parones de por medio, pero no me voy a detener en eso porque lo que interesa ahora es el nuevo y decimosexto álbum titulado “Too Mean To Die”, puesto a la venta el pasado 29 de enero, a través de Nuclear Blast.
El resto de integrantes son los siguientes: el incomparable vocalista Mark Tornillo (TT Quick), quien se unió en 2009, el baterista Christopher Williams (ex-War Within, ex-Meatcurtain), el guitarrista, en mi opinión infravalorado, Uwe Lulis (ex-Grave Digger, ex-Rebellion), ambos llegaron en 2015, y por último, dos nuevas incorporaciones, tras la sorprendente salida del bajista Peter Baltes, que llevaba en la banda desde los inicios de esta, le sustituye Martin Motnik (ex-Darkseed, ex-The Roxx) y un tercer guitarrista, el estadounidense Philip Shouse (Ace Frehley, Gene Simmons Band), que ya había participado con la banda en el “Symphonic Terror – Live at Wacken 2017”.
Una vez hechas las necesarias presentaciones, y antes de desgranar “Too Mean To Die”, sólo me queda apuntar dos cosas: la grabación del disco, realizada en Nashville (EE. UU.) y la magnífica producción y mezcla del mismo, hecha por el reconocido productor británico Andy Sneap (Judas Priest, Megadeth, entre otros).
Empezamos con “Zombie Apocalypse”. Primer temazo que te transporta a la mejor época de Accept, pero con un sonido mucho más fresco, potente, con cambios de ritmo, melodías pegadizas, y que abrirá futuros conciertos, sin duda.
Le sigue “Too Mean to Die”, sin bajar el pié del acelerador, más rápida, más potente, más guitarras dobladas, y un Mark Tornillo pegando alaridos con más intensidad, si cabe. Seguramente os recordará a los Judas Priest en la época del “Painkiller”. Todo un himno que, probablemente, también será el siguiente en sonar en directo.
“Overnight Sensation” viene cargada de tintes hard rockeros con un riff clásico ochentero. Tiene muchísimo ritmo y un estribillo coreable a más no poder.
Las guitarras dobladas no cesan en “No Ones Master”. Todo un acierto el de incluir una guitarra más porque pienso que, aparte de sumar un plus de calidad, las melodías son mucho más constantes y pronunciadas.
Con un medio tiempo, “The Undertaker”, nos tomamos un pequeño respiro y quizás desentona un poco con el resto del disco porque dejan a un lado esos riffs agresivos por otros más melódicos y oscuros, con partes en acústico y unos coros muy conseguidos.
“Sucks to Be You” se convertirá en otro himno en los directos porque desprende un rollo festivo, de esos que no puedes parar quieto, gracias a una base rítmica potente, un guitarreo constante y el clásico estribillo coreable.
En “Symphony of Pain” emulan sinfonías de Beethoven (la novena y la quinta, concretamente), de las cuales es un gran admirador Wolf Hoffmann. Un temazo de música clásica transformado en heavy metal versión Accept.
“The Best Is Yet to Come” es una balada semi acústica, del estilo Scorpions, donde Mike Tornillo nos sorprende con una voz limpia, cosa a la que no nos tiene acostumbrados, pero es asombroso cómo va ganando en intensidad, musical y vocalmente.
“How Do We Sleep” tiene un rollito folk, pero también hard rockero, y es que ese trío de guitarras y esos coros de fondo te vuelven a conquistar.
La rapidez vuelve en la adictiva “Not My Problem”. Riffs agresivos, base rítmica demoledora, coros, heavy metal, hard rock… sí, hay momentos que me recuerdan a AC/DC. En cualquier caso, temazo y otro para el directo.
Y acabamos con otro temazo, “Samson and Delilah”. Instrumental, otra cosa que no es habitual en Accept, pero que les ha quedado de lujo, con un toque arábico y destacando el trío de guitarras por encima de todo en lo que viene a ser otro guiño a la música clásica (en concreto, a la “Sinfonía del Nuevo Mundo” de Antonín Dvořák). Otra sinfonía convertida en heavy metal. Una maravilla.
Sólo me queda decir que todos los amantes del heavy metal clásico estamos de enhorabuena. “Too Mean to Die” es una vuelta a los éxitos de antaño, es el “Metal Heart” actualizado al 2021 y uno de los discazos del año, aparte de ser el mejor de la era Tornillo. Accept están más vivos que nunca, demasiado diría yo.
Texto: Juanma Cisneros
English:
Talking about Accept at this point in the film are big words, and that is because this German band with more than half a century of life, pioneers of heavy metal, especially in their country, needs little introduction. The guitarist and leader Wolf Hoffmann does not need it either, who has been at the forefront since 76, and since then about a dozen musicians have been parading, and that there were two stops in between, but I am not going to stop at that’s because what is really interesting now is the new sixteenth album entitled “Too Mean To Die”, released on January 29th through Nuclear Blast.
The rest of the members are: the incomparable vocalist Mark Tornillo (TT Quick), who joined in 2009, the drummer Christopher Williams (ex-War Within, ex-Meatcurtain), the guitarist, in my opinion underrated, Uwe Lulis (ex-Grave Digger, ex-Rebellion), both arrived in 2015, and finally, two new additions, after the surprising departure of bassist Peter Baltes, who had been in the band since its inception, replaced by Martin Motnik (ex-Darkseed, ex-The Roxx) and a third guitarist, the American Philip Shouse (Ace Frehley, Gene Simmons Band), who had already participated with the band in the “Symphonic Terror – Live at Wacken 2017”.
Once the necessary presentations have been made, and before reeling off “Too Mean To Die”, I can only point out two things: the recording of the album, made in Nashville (USA) and the magnificent production and mixing of it, made by the renowned British producer Andy Sneap (Judas Priest, Megadeth, among others).
We started with “Zombie Apocalypse”. First great song that transports you to the best time of Accept, but with a much fresher, more powerful sound, with changes of rhythm, catchy melodies, and that will open future concerts, without a doubt.
It is followed by “Too Mean to Die”, without lowering the gas pedal, faster, more powerful, more bent guitars, and a Mark Tornillo screaming with more intensity. It will surely remind you of the Judas Priest in the time of the “Painkiller”. An entire anthem that will probably also be the next to be played live.
“Overnight Sensation” is loaded with hard rock tones with a classic eighties riff. It has a lot of rhythm and a choreable chorus at all costs.
The bent guitars don’t stop on “No Ones Master”. It is quite a success to include one more guitar because I think that, apart from adding a quality bonus, the melodies are much more constant and pronounced.
With a halftime, “The Undertaker”, we take a little breather and maybe it clashes a bit with the rest of the album because they put aside those aggressive riffs for other more melodic and dark ones, with acoustic parts and some very successful choruses.
“Sucks to Be You” will become another anthem on live shows because it gives off a festive vibe, the kind that you can’t stop still, thanks to a powerful rhythmic base, constant guitar playing and the classic choreable chorus.
In “Symphony of Pain” they emulate Beethoven’s symphonies (the ninth and fifth, specifically), of which Wolf Hoffmann is a great admirer. A great song of classical music transformed into heavy metal.
“The Best Is Yet to Come” is a semi-acoustic ballad, in the Scorpions style, where Mark Tornillo surprises us with a clean voice, something he is not used to, but it is amazing how he is gaining in intensity, musically and vocally.
“How Do We Sleep” has a folk roll, but also hard rock, and that trio of guitars and those background choirs win you back.
Quickness returns in the addictive “Not My Problem”. Aggressive riffs, devastating rhythmic base, backing vocals, heavy metal, hard rock… yes, there are moments that remind me of AC / DC. In any case, a great song and another for the live.
And we finished with another great song, “Samson and Delilah”. Instrumental, another thing that is not usual in Accept, but that has been luxurious, with an Arabic touch and highlighting the trio of guitars above all else in what is another nod to classical music (specifically, to Antonín Dvořák’s “New World Symphony”). Another symphony turned into heavy metal. Wonderful.
I can only say that all lovers of classic heavy metal are in luck. “Too Mean to Die” is a return to the hits of yesteryear, it is “Metal Heart” updated to 2021 and one of the great albums of the year, apart from being the best of the Tornillo era. Accept they are more alive than ever, too much I would say.
Text: Juanma Cisneros
TOO MEAN TO DIE:
- Zombie Apocalypse (5:35)
- Too Mean to Die (4:21)
- Overnight Sensation (4:24)
- No Ones Master (4:10)
- The Undertaker (5:37)
- Sucks to Be You (4:05)
- Symphony of Pain (4:39)
- The Best Is Yet to Come (4:47)
- How Do We Sleep (5:41)
- Not My Problem (4:21)
- Samson and Delilah (4:31)
ACCEPT:
Wolf Hoffmann – Guitars
Mark Tornillo – Vocals
Christopher Williams – Drums
Uwe Lulis – Guitars
Martin Motnik – Bass
Philip Shouse – Guitars