[English below]
El género de Power Metal que alcanzó su culmen a finales del siglo pasado dio lugar a un género que llegó a tener un gran número de seguidores, grupos como Hammerfall, Stratovarius o Helloween daban buena cuenta de ello. Luego surgió el Epic metal de mano de los sorprendentes Rhapsody of Fire (en aquel entonces Rhapsody). Digo todo esto porque a partir de aquí se dio a lugar a una gran cantidad de subgéneros del Power no siempre con resultados muy llamativos, sinfónico, progresivo, bombástico, etc . Gloryhammer surgió a comienzos del 2010 como principales abanderados de la continuidad de ROF siendo sus 2 primeros discos los más llamativos, encabezados por su líder prolífico Christopher Bowes (Alestorm, Gloryhammer, WizardThrone) y acompañado de la voz de Thomas Winkler (Angus McFife V), la ruptura de ambos más que polémica nos llevó a pensar qué dirección iban a tomar ambos. Thomas optó por un Power bombástico meloso y edulcorado muy bien acompañado por su voz que está magnífica, en cambio Bowes nos ofrece en este disco un regreso a sus inicios ( para mi gran sorpresa y deleite) siendo acompañado por Sozos Michael dejando el pabellón bien alto.
El disco “Return to the Kingdon of Fife” publicado a través del sello Napalm Records nos retrotrae a esos comienzos,donde el Epic metal está en estado puro, sin tantos suterfugios ni samplers que luego son indefendibles en directo. El disco comienza con la intro “Incoming Transmisión”, intro preciosista que da paso al tema “Holy Flamming Hammer of Unholy Cosmic Frost” que bien podría firmar ROF de los primeros discos, que trallazo de tema con baterías y riffs de guitarras vertiginosos, coros épicos y teclados armónicos. Le sigue “Imperium Dundaxia” donde se hace patente que la dupla Bowes y el guitarrista Paul Templing hace de los temas una auténtica delicia. “Wasteland Warrior Hoots Patrol” me asusta un poco los teclados de inicio recordando al sonido de videojuegos, luego en su desarrollo me recuerda a Sonata Arctica y tiene unos coros que funcionarán muy bien en directo. “Brothers of Crail” es el tema Epic Power que nos recuerda en su sonido a los bardos y que conforma un tema clásico y muy resultón, asoma un poquito de los aires de Alestorm. “Fife Eternal”, Power con toque Happy que me recuerda totalmente a Freedom Call, con el toque indiscutible en los teclados de Bowes.
”Sword Lord of the Goblin Horde” es un tema a medio tiempo con Sozos Michael a muy buen nivel llevando el tono épico a su justo nivel. “Vorpal Laserblaster of Pitterween” arranca con un riffs vertiginoso de guitarra que podría firmar el propio Luca Turilli y la batería vertiginosa de Ben Turk bien podría competir con Alex de ROF, uno de los mejores temas del disco. ”Keepper of the Celestial Flame of Abernethy” apela a los Gloryhammer de los primeros discos, teclados, coros, cambios de ritmo. “Maleficus Geminus (Colossus Matrix 38B-Ultimate Invocation of the Binary Thaumaturge)” es un tema de 12 minutos en donde despliegan todas sus armas, recordando por momentos a Blind Guardian y realizando varios cambio con distintos pasajes que deja un buen broche final para este disco. Antes de dar mi juicio final no quiero olvidarme del bajista James Carwright que realiza un excelente trabajo.
Definitivamente estamos ante el disco de Epic metal del año si no hay otro que lo remedie, está vuelta a los orígenes junto a una buena producción nos da un disco que no va a defraudar a los seguidores del género ya sea en estudio o en directo y que enseña que lo más sencillo resulta lo más efectivo y llamativo. Gran gran gran álbum, mi más sincera enhorabuena.
Texto: Abbatttthhhhh
English:
The Power Metal genre that reached its peak at the end of the last century gave rise to a genre that came to have a large number of followers, groups like Hammerfall, Stratovarius or Helloween gave a good account of it. Then Epic metal emerged from the amazing Rhapsody of Fire (at that time Rhapsody). I say all this because from here on a large number of Power subgenres were born, not always with very striking results, symphonic, progressive, bombastic, etc. Gloryhammer emerged at the beginning of 2010 as the main standard bearers of ROF’s continuity, being their first 2 albums the most striking, headed by their prolific leader Christopher Bowes (Alestorm, Gloryhammer, WizardThrone) and accompanied by the voice of Thomas Winkler (Angus McFife V). , the breakup of both more than controversial led us despite the direction both were going to take. Thomas opted for a honeyed and sweetened bombastic Power very well accompanied by his magnificent kvoz, on the other hand, Bowes offers us on this album a return to his beginnings (to my great surprise and delight) being accompanied by Sozos Michael leaving the flag held high.
The album “Return to the Kingdom of Fife” published through the Napalm Records label takes us back to those beginnings, where Epic metal is in its purest form, without so many subterfuges or samples that are later indefensible live. The album begins with the intro “Incoming Transmission”, a precious intro that gives way to the song “Holy Flamming Hammer of Unholy Cosmic Frost” that could well sign ROF from the first records, what a whipping song with dizzying drums and guitar riffs, choruses epic and harmonic keyboards. It is followed by “Imperium Dundaxia” where it becomes clear that the duo Bowes and the guitarist Paul Templing make the songs a true delight. “Wasteland Warrior Hoots Patrol” scares me a bit because of the keyboards at the beginning reminding me of the sound of video games, then in its development it reminds me of Sonata Arctica and it has some choruses that will work very well live. “Brothers of Crail” is the song Epic Power that reminds us in its sound of the bards and that makes up a classic and very successful song, it shows a little of the airs of Alestorm. “Fife Eternal”, Power with a Happy touch that totally reminds me of Freedom Call, with the indisputable touch on Bowes’ keyboards.
”Sword Lord of the Goblin Horde” is a mid-tempo song with Sozos Michael at a very good level, bringing the epic tone to its right level. “Vorpal Laserblaster of Pitterween” starts with dizzying guitar riffs that Luca Turilli himself could sign, and Ben Turk’s dizzying drums could well compete with Alex from ROF, one of the best songs on the album. ”Keepper of the Celestial Flame of Abernethy” appeals to the Gloryhammer of the first albums, keyboards, choruses, rhythm changes. “Maleficus Geminus (Colossus Matrix 38B-Ultimate Invocation of the Binary Thaumaturge)” is a 12-minute song where they deploy all their weapons, at times reminiscent of Blind Guardian and making several changes with different passages that leaves a good final touch for this disk. Before giving my final judgement, I don’t want to forget bassist James Carwright who does an excellent job.
We are definitely facing the Epic metal album of the year if there is no other to remedy it, it is back to the origins together with a good production gives us an album that will not disappoint the followers of the genre, whether in studio or live and which teaches that the simplest is the most effective and striking. Great great great album, my sincerest congratulations.
Text: Abbatttthhhhh
Listado de canciones/Tracklist
- Incoming Transmisión
- Holy Flamming Hammer of Unholy Cosmic Frost
- Imperium Dundaxia
- Wasteland Warrior Hoots Patrol
- Brothers of Crail
- Fife Eternal
- Sword Lord of the Goblin Horde
- Vorpal Laserblaster of Pitterween
- Keepper of the Celestial Flame of Abernethy
- Maleficus Geminus (Colossus Matrix 38B-Ultimate Invocation of the Binary Thaumaturge)